tisdag 1 juni 2010

Nissesallad; när man inte riktigt, del 2

Egentligen heter den Salade Nicoise, och det lär finnas duster om vad som ska finnas i den. Grunden är enkel, en riktigt god vitlöksvinaigrette, det ska finnas lagomkokt potatis i skivor, brukar vara lagomkokta harrys kuvert, de lagomkokta äggen är självklara, och så blir det enkelt med konserverad tonfisk, men en gång har jag på en krog i Malmö ätit med rosastekt färsk, oliver är vanligt, sardeller ger sin bittra sälta, tomater i skivor, men egentligen är det så att när man använder grundingredienserna kan man tillsätta det man råkar ha till hands, några goda salladsblad, eller man har varit ute i landet och gallrat rödbetor, eller ...
I går åt vi den godaste konserverade tonfisken någonsin; ABBA (!) Sustainable Fishing For Our Future, världssamvetet tror jag inte ett ögonblick på, men det är klart, tar fisken slut har de ingenting att lägga in.
Kultur: läs några finstämda dikter av Mistral.

1 kommentar:

  1. Eskil Malmberg2 juni 2010 kl. 02:19

    Den provencalske Mistral som jag trodde att jag tänkte på finns det mycket lite översatt av. Jag tänkte på Gabriela, chilenska. Dock har jag av en chilensk kvinna blivit trakterad urholkade citronskal, fyllda med fruktköttet och konserverad tonfisk. Mycket gott!

    SvaraRadera