torsdag 12 augusti 2010

nu är den ljuva svampetid

snart, för här har det tidigare i sommar regnat för lite, men det är värme i jorden och nu har det regnat så om ett par dar kan jag gå ut och leta, helst vill jag ha den härligt fasta blodsoppen. Kantareller hittar jag alltid och ett kantarellsmör är inte dumt: enkelt, man smälter, men inte mer, smör i en kastrull, saltar och pepprar något, och sedan får fint skuren kantarell sjuda i smöret fem-tio minuter, spara i kylen, klarar sig minst en vecka, bre på knäckebröd.
För inte så många decennier/sekler sedan ansågs svamp inte vara människovärdig föda, den var för kor. Detta gestaltas fint i en av Kulla-Gullaböckerna, ja, de är ju några stycken och jag minns inte exakt vilken. Men när det gäller svamp kommer jag oftast att tänka på Italo Calvinos Den tudelade visconten; jag vill inte avslöja för mycket, läs den! vansinnigt rolig, men, i alla fall den ena delen av den tudelade delar, eftersom han själv är tudelad allt som han har möjlighet att dela och bland annat svampar.
Idag blir det svamprisotto. Lena hittade fina skogschampinjoner på det säkraste svampstället, Domus. Jag fräser dem lätt i smör eller olivolja, skär ner lite lök, vitlök och så ska risottoriset suga fett en stund innan du häller på kycklingbuljong, rör, rör, timjan stör inte och så när riset är färdigt, prova, prova, river du i lite parmesan eller pecorino, en ny klick smör. Njut!

5 kommentarer:

  1. man kan också laga svamp, gärna sopp eller champinjon, a la greque, en sådan rätt som det finns hundratals recept på och som säkert orsakar dispyter, men jag gör så här: skär en lök fint, lägger den tillsammans med lite vitlök i en kastrull, häller lite bra vinäger till dem och så en bra slatt vitt vin och så svampen i inte alltför små bitar, hämtar en kvist timjan och tillsätter den, ja, salt och peppar, kanske lite hönsbuljong, smaksak, sjuder tills svampen är precis bara fast, ett gott vitt bröd att suga skyn med. (Blomkål, som ju är som finast just nu kan man laga på samma sätt.)

    SvaraRadera
  2. Internet is back in SKÅNE. Lovely

    SvaraRadera
  3. ja, det är härligt, men jag är tvungen att ta konungens väg för att komma åt min blogg, fan vet vad det är som spökar, men det går ju den vägen

    SvaraRadera
  4. Eskil! Trodde du hade försvunnit helt i (under?) sillabordet. Ser fram emot höstens läsning. Karl

    SvaraRadera
  5. en liten paus, eller kanske hjärnstillestånd, men nu är jag tillbaka. När kommer du hit? Fick Beatas bok häromdan, spännande. Eskil

    SvaraRadera