torsdag 17 februari 2011

Savoykål, kycklingfilé, garam marsala

Det har varit lite tyst. Det är inte så lyckat att gå på glansis och falla rätt på huvudet. Men nu börjar skallevärken avta och fastän det kanske inte känns så börjar vi glida mot varmare tider och därmed får vi nya, roligare råvaror, som t ex spets- och bra savoykål.
Jag har alltid haft för mig att det Candide tänkte odla i sin trädgård var kål. Det finns inget fog för det men det finns fog att läsa Voltaires roman.
Idag blir det så här: jag har två pannor, en gjutjärn- och och en koppar. I kopparpannan smälter jag sakta skivor av gul lök och tunt strimlad savoykål, kryddar med garam marsala. I den andra pannen bryner jag småningom cmtjocka strimlor av kycklingfilé til vacker färg. Sedan sammanför jag kålröra och kyckling, späder med lite vitt vin. Basmati.

1 kommentar: