måndag 28 februari 2011

Att byta sin förstfödslorätt mot linssoppa

En av de mest intressanta myterna i GT är den om när Esau kommer från jakten, hungrig, och ser sin brors linssoppa och erbjuder sin förstfödslorätt i utbyte mot soppan. Som jag tolkar myten gestaltar den när jägarsamhället sakta övergår i odlarsamhälle. Esau, som dessutom är luden, vilket väl placerar honom närmare det vilda, är inte intresserad av marken, ägorna, då han vill fortsätta jaga. Detta får mig att tänka på Strindbergs eminenta Hemsöborna. Konflikten där, ja en av dem, är att Gusten helst vill vara ute i skärgården och jaga, medan Carlsson har kallats in av Gustens mor för att rusta upp odlingarna.
Nå, linssoppa, varierbar i det nästan oändliga. I dag ska jag göra en soppa där jag först smälter små bitar av savoykål med vitlök i smör, sedan späder med hönsbuljong, kvarts liter per ätande och sedan tillsätter två msk röda linser per samma personer, kryddar med garam masala. Att jag just idag, fast jag egentligen tycker bättre om puy, väljer röda är att den grötiga konsistensen som gärna uppstår när man kokar röda linser matchar kålens knaprighet. Chile? Ja, gärna.

2 kommentarer:

  1. Dear friends, corny qourners. Det går naturligtvis bra med grönsaksbuljong. E

    SvaraRadera
  2. Felstavat! Quorn. Pinsamt för er gamle lärare i engelska. Är det gott? Har aldrig smakat. E

    SvaraRadera