torsdag 18 februari 2010

gulasch?

Heinrich Bölls Och sade inte ett enda ord, eller som den heter i min utgåva, Lidande Eros, är en sorgligt skakande berättelse om vad som händer ett folk vars ledare har besegrats i krig. En man kan inte försörja sin familj, men älskar den. Någon gång lyckas han skrapa ihop något lite så att han och hans kvinna, hans barns mor, kan tillbringa en natt tillsammans på ett inte särskilt lyxigt htell. När han väntar: "Vad har ni?"
"Gulasch", sade han, "fläskkotletter, potatis, sallad, efterrätt - soppa också, ifall det behagas."
"Får jag gulasch då", sade jag, "och soppa. Och så en snaps, tack."
Det ska bli", sade kyparen.
Maten var kraftig och varm, jag kände att jag var hungrig, sade till om bröd och torkade upp den starkt kryddade såsen. ..."
För mig är gulasch snarare en metod än en rätt; egentligen lär det vara en mustig soppa, och som sådan har jag ätit en fantastisk sådan på Lilla Frej vid Södervärn i Malmö
Så här gör jag, och det är något som jag vill minnas att överbringaren av det magiska pulvret har visat, (min vän, kommentera gärna och berätta var jag har fel!) : jag smälter ganska grovt skuren lök i smör och när löken är mjuk låter jag grovt skuren paprika samsas med löken en stund, och så lite vitlök och så ganska mycket tomat, kummin, och så får det sjuda ihop till en ganska tjock bas, i vilken, som jag ser det man kan ha oxe, kalv, gris eller kyckling, -ben eller lår - eller, kära vegetarianska vänner, någon god rotsak, och så det magiska pulvret, varför inte lite timjan, men inte förrän mot slutet oreganon eller mejramen. Om man vill ha lite mer hetta kan man tillsätta lite chile samtigt som vitlöken. Bröd, naturligtvis, se ovan.

12 kommentarer:

  1. Kära Eskil! Att få ett brev av dig som nu är alltid lika fint, papprets struktur mot handen, din vackra handstil och även den svaga doften av rök som sedan barnsben varit en trygghetsdoft då mamma rökte.

    Jag tyckr absolut vi ska ses och ta en lunch på Fenix en dag. Jag väntade lite med att vara för jag ville klara min tenta först, och det gjorde jag! Vi skulle kunna tio frågor utantill (långa frågor som berörde fem olika böcker vi ska ha läst) och man ska dra en av dessa slumpartat och prata om den i tio minuter, det klarade jag! Med högsta betyg :)

    Nu har grammatikkursen börjat (en lekton än så länge) och grammatik känns merspännande nu än förut, baa lite stort och läskigt. Jag får finslipa mina baskunskaper som kändes lika med noll ett tag, men det börjar ordna sig, och läraren är bra, så jag klarar det nog. Det läskiga är att det är en spärrkurs (klarar man den inte, får man inte läsa nivå 3) Men som sagt, kombinationen av henne som lärare och eget engagemang.. det löser sig nog ^^

    Jag ska kika över schemat men brukar sluta vid 12, så kanske en dag runt halv 1 på Fenix? Nån vecka fram bara kanske, jag ska se.

    Glad att vårvädret tittar fram!

    Kramar, Linda Ågren
    (Linda.aagren@spray.se)

    SvaraRadera
  2. hör av dig. jag är ju ledg för det mesta

    SvaraRadera
  3. vet du att jag älskade grammatikursen. Jag var intresserad av människor, som inte alls var, kanske inte ens bekanta med gr, byggt system för att kunna kommunicera. Den deskriptiva delem ändå måste bryta samman, p g a ovanstående, roade mig inte ett dugg. Eskil

    SvaraRadera
  4. Ja det är sant :)
    Jag är inte riktigt lika ledig såklart, så det får bli någon gång framöver, då vi borde träffas o prata :)

    Älskar grammatikkursen.. alltså, lärarinnan som vi har älskar grammatik, och hon smittar litegrann. På ett sätt finner jag det roligt, och man ser det överallt, i saker folk säger.. och så. När man får sådana insikter, att det hela går ihop, då är det roligt.

    Så det känns som att det kommer att gå bra.

    Ja det talade hon också om, hur människor bygger upp sitt eget talspråk med speciella, bla. val av adverb, och så vidare. Att det på så sätt gick att spåra författares texter, det är ju intressant.

    Kram, Linda
    Linda.aagren@spray.se

    SvaraRadera
  5. det finns en tyvärr inte ännu så känd tidskrift som heter Fantasin, min vän Elin är redaktör. Dess senaste nummer, 1-4.09 handlar om och behandlar i en mängd spännande artiklar språk, försök få tag på den via något bibliotek. Hör av dig!

    SvaraRadera
  6. Den ska jag försöka hitta! :)

    Jag försöker titta på mitt schema litegrann. Vi kommer ha en viktig redovisning måndagen den 22, och därför tar vi onsdag och torsdag (den 17-18) i basgruppen för att få ihop den här redovisningen. Vi kan ju se hur torsdagen ser ut?

    Det beror på hur långt vi kommit på onsdagen, och sedan kanske vi inte slutar vid 12.. utan kanske... 1,2,3 senast? ^^

    Hur ser det ut för dig då? Jag får ju som sagt se hur onsdagen ter sig och hur mycket mer tid vi behöver, och vi lär nog ses rätt tidigt på dagen så borde inte bli alltför sent (hur länge öppet/har de lunch..fika eller vadsom :)

    Hade varit trevligt att träffas såklart :)
    Linda

    SvaraRadera
  7. Nu kanske jag publicerar en kommentar dubbelt.. trodde den redan blivit publicerad, nåväl:

    Ska försöka hitta den, lät intressant :)

    Sedan.. nästa vecka, v. 11 ska vi ha basgruppsmöte onsdag och torsdag och jobba på en redovisning till måndagen efter. Jag vet inte riktigt hur mycket tid vi behöver.. om det mesta händer på onsdagen och när vi lägger av för dagen (men om vi börjar relativt tidigt slutar vi nog inte så sent). Men hur ser din torsdag ut? Den 18?

    Jag ska som sagt se hur det går för oss, men ett alternativ till fika på fenix? :) Kanske inte kl.12-lunch om vi måste hålla på längre, men ändå. Hur ser deras öppettider ut?

    Hade varit trevligt att träffas o prata såklart :D Kram, Linda

    SvaraRadera
  8. jo, du dubblerade, vilket (relativt pronomen) jag ofta också gör. Jag föreslår torsdag 18, 14 00 och ser fram emot att träffa dig. Läs gärna min blogg om Fenix.

    SvaraRadera
  9. Hej!
    N blev det inte torsdag, kan du kanske imorrn? Jag har ett möte vid 11 och kan inte tänka mig att det skulle ta mer än en timme.. 12 på fenix kanske?

    Jag håller utkik här annars slår jag en signal och hör med dig :)

    Torsdag blev basgruppsdag istället

    Linda

    SvaraRadera
  10. ska jag göra förresten :) läsa om Fenix

    Såg på eniro att du har ett mobilnummer? Skulle jag bli sen (om det blir onsdagslunch runt 12) så vet du att jag kommer lite sent, alternativt skickar/ringer jag att jag blir sen.. men det är knappast troligt tror jag ^^)
    Linda

    SvaraRadera
  11. tråkigt med förkylningen, men att sitta på Fenix och snörvla är ingen höjdare; mobilnumret går till min son

    SvaraRadera
  12. jaha, okay ^^
    Ja lite tråkigt, men vi tar igen det någon annan gång :)

    SvaraRadera