tisdag 9 februari 2010

Klopse

Om Immanuel Kant blev serverad klopse i Königsberg, skulle man då kunna se det som ett kategoriskt imperativ att laga det? Det låter inte så dumt. Jag har i många år trott att jag har lagat klopse (se nedan, budgetvarianten) och min goda vän Brita Brolin, som tyvärr inte är med oss längre, mycket tyskkunnig, hävdade att mina fläskbullar är klopse. Brita skaffade sig ett långt och rikt liv, och framför allt, berikade ofantligt mångas liv.
Jag googlade och fann att det finns hur många varianter som helst, men ett var gemensamt, dagsgammalt bröd blötläggs, i vatten, eller grädde, eller! vitt vin, fint skuren lök smälts i smör , man tar några sardeller och skär dem fint och blandar ner i brödgeggan med löken, man tar hälften kalv- och hälften fläskfärs och rör ihop något som kan formas till stora bullar, vilka man sedan sakta steker i smör.
Så gott som alla recept jag har läst anvisar en kaprissås till: skär lök fint, smält i smör, tillsätt kapris, tycke och smak, när det är mjukt, först vitt vin och sedan grädde.
.Här skulle jag nog vilja ha kokt potatis.
Budgetvarianten: smälta lök, smula bröd, kummin, i med grisfärs, men i övrigt, fast något billigare, som ovan. Fast jag brukar ha gräddstuvad kål till.

6 kommentarer:

  1. Låter som en utrikeskommentator
    Typ gerhard Klopse

    SvaraRadera
  2. o snälla försök göra det enklare att kommentera. det krävs ett geni för detta, ta bort lösenordsskyddet vet ja

    SvaraRadera
  3. jag tror jag har öppnat, prova gärna

    SvaraRadera
  4. nej fortfarande att mans ka skeiva in en kod

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera