fredag 24 december 2010

Jägarköttbullar

eller, ibland blir det inte riktigt som man tänkte sig, som julaftonslunchen t ex, inte fan gick det igår att åka in och handla en gång till, snön fykte, men i frysen fanns en påse jägarfärs, 70% älg, 30% vildsvin, och så blandar jag med hälften grisfärs, annars blir det väldigt stumma bullar -ja, där finns i bunken en kavlad skorpa och lite mjölk som får står och svälla en stund, och jag mjukar lite finfint skuren lök i smör och så färserna och så steka i smör på ganska hög värme. God jul alla insnöade! Eskil

5 kommentarer:

  1. Inte gick det någon nöd på oss; kalvstek bakad i 120 ugn tre-fyra timmar och sista timmen massor av lökbåtar gick sannerligen an. E

    SvaraRadera
  2. God jul Eskil! /Karl

    SvaraRadera
  3. Verkligen detsamma Karl! Eskil

    SvaraRadera
  4. a fast alltså, måhända att strindis var en typ av sitt eget slag när han raffsade och krafsade ner den bredaste ord-vokabulären en författare i sverige gjort, men jag hänger liksom inte riktigt med.
    äsch, tur att jag raffsar och krafsar ner annat i mitt egen förträffliga smak!! ;)
    hoppas julen var som den skulle, eskil! snart åker jag och martina (och matilda och tove, fast de bor ju där) åter till stockholm för att fira in nya året! det du!
    gott nytt år i förskott, hälsa lena och gå inte ut i snön i onödan. det är inte bra för hälsan det där med kyla och snö. typ.
    tackåhej!

    SvaraRadera
  5. Lovisa! Ha ett riktigt trevligt nyårsfirande och hälsa varmt från mig! Det där med snön; vägverket vräker in snö i trädgården, så om vi ö h t ska komma någonstans måste jag skovla undan och den blir p g a saltet nästan lika hård som betong och för en dum gammal storrökare sprängs nästan lungorna. Mycket roligare är att stå inomhus och titta på fåglarna som vi matar. Julen var som den skulle, lugn och skön och jägarbullarna blev goda. Eskil

    SvaraRadera