fredag 31 december 2010

Sherry- och apelsinmarinerad kycklingfilé

Jag har börjat bläddra i Aris Fioretos magnumbok över Nelly Sachs, Flykt och Förvandling. Sachs har jag följt, läst en dikt då och en då, genom hela mitt vuxna liv, med stor fascination. Bekvämt nog finns hennes verk samlade i en ganska diger pocketvolym, vilken man kanske måste söka antikvariskt, men det är sannerligen värt besväret. Hennes poesi är gäckande och pockande.
Vad jag hittat under bländrandet är att Sachs gärna bjöd poetvänner på sherry och man skulle få en slätt kvar kan man använda den i marinad till ljust kött, som kyckling, kalkon, gris och gärna fasan (hu!).
Sherry fungerar väl med apelsin och lite, lite honung, gärna chile, så idag, nyårsafton -fast jag anser att den infaller när ljuset vänder - så i dag kalendernyårsafton, kommer att strimla, pommesfritesstort, kycklingfilé i en marinad av en slatt sherry, josen av en halv apelsin, några tsk honung, lite fintärnad chile, gärna finfint skuren vitlök, kanske lite stark senap, och så fåt det stå några timmar, innan jag silar av marinaden, sparar den, och doppar kycklingen tunt i mjöl och så bryner jag i en blandning av olja och smör (de vise tvistar numera om vad som är nyttigast) och så när det har fått fin färg (alliteration!) tillsätter jag marinaden och låter det hela sjuda några minuter. Det ska vara ett gott vitt bröd att suga skyn med. Kycklingen, fast djeflar om du hittar fasan!, ska vara del av något tapasliknande, eller plockebordet som Lena säger (hon ska få en liten hummer att plocka) och då kan man ju välja favoriter ...
Gott nytt!
Eskil

1 kommentar:

  1. å så gjorde jag den på ankbröstfile, jo, lite får man ju unna sej, potatisrasp till, mycket lökklyftor hos ankan, som ju är en domesticerad variant av gräsand, vilket man kan se i Tivoliparken i Krstd. E

    SvaraRadera