torsdag 20 januari 2011

En aning vår i luften, i ljuset

och jag ser fram emot nässlor och ramslök och vet att jag snart kommer att bli otålig för det tar ett tag till. När det är tid kommer jag här att tipsa om nässelsoppa och tomatsallad med ramslök och en del annat smått och gott med dessa växter.
Och mesarna sjungkvittrar.
Ann Jäderlund är god ersättning:

Vita sjunger nässelbladen
Efter natten höga nässlor
Invid väggen sjunker ner
Nära röda ladan tystnad
Varje natt med nya steg
Nässlor utan gravar höga
Sköna invid väggen steg
Grovt hör jag asparna skaka
Ser dem släta vända löven
Att man sjunker mer och mer
Grova sköna nässelbladen
Genom grönskan höfter bladen
Att de också böjer mig ner
Och jag hör en fjäril högmod

ur mörker mörka, mörkt kristaller, 1994

6 kommentarer:

  1. Ramskål existerar mig veterligen, men där ramslök växer, växer den rikligt. E

    SvaraRadera
  2. det saknas inte, veterligen inte ska det stå. Oj, så mycket fel det blev. E

    SvaraRadera
  3. nässelsoppa, nässelbröd, nässelallt, jag längtar med dig eskil! hoppas allt är bra med dig och lena! tove

    SvaraRadera
  4. Oj, kära, så glad jag blir, så får du väl se om du hinner med bussen hit till Sätaröd och njuta tomatsallad med ramslök. Nässlor, det absolut godaste är att göra sin egen pasta med massor av sjudna och väl avrunna nässlor i degen. Det finns roligt sällskap du skulle kunna ta med dig, men eftersom vi reser mycket, gärna till lite udda platser med kortet, är det bra att kontakta oss någon dag i förväg. Jo, vi mår oförskämt bra och detsamma hoppas vi. Eskil

    SvaraRadera
  5. KIRSKÅLEN ESKIL!! glöm inte det, vi har ju pratat om det här, kirskål i bröd. skitbra. kom ihåg det..!

    SvaraRadera
  6. Lovisa! Du kan få komma hit och rensa och så kan du ta en sån där svart plastsäck full med dig hem och njuta av den ganska fadda smaken. Eskil

    SvaraRadera