fredag 21 januari 2011

Torskrygg

är verkligen inte billigt och det gäller att se till att den INTE kommer från ett område där dess fortlevnad är hotad, men någon sällsynt gång kan man njuta denna sällsynta delikatess. Vi har förmånen att kunna leta fisk i fiskdisken på Domus Kristianstad där allt är fräscht och sdär de trevliga fiskhandlarna alltid deklarerar att fisken inte knäcker ens samvete.
Denna fredagkväll ska vi njuta på enkelt sätt, hackade hårdkokta ägg, potatis kokt med ett par klyftor spetskål, och så mot slutet sjuder den lätt förrimmade torsken, Jozos Maldon flingsalt citrus, i saltat vin och en rejäl klick smör tills skiva för skiva lätt kan pillas loss, men absolut inte mer. Vinet ska va krispigt som t ex Masi Soave Levarie, detta med tanke på ägget som har svårt att samsas med blommigare viner, lite tärnad gurka på tallrikskanten.
Det finns en mycket spännande bok om torskens och torskfiskets historia, vilken jag tyvärr har glömt såväl författare och titel till, men jag ska leta. På söndag lagar vi resten av ryggen på ett helt annat sätt. På återseende! E

4 kommentarer:

  1. http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1348238/Stenen-i-ryggen-blev-droppen.html

    SvaraRadera
  2. Det blir i dag, onsdag, vi äter resten torskryggen, och varför skulle inte lillördag va en festdag. Inspirationen kommer från Hökarns i Simrishamn, många år sedan. Först steker jag bacon i en panna, och så småtomater och därefter torskryggen på skinnsidan med garam masala på köttsidan och så när skiva går dela från skiva slänger jag på en slatt grädde. Då ska basmatiriset var färdigt. E

    SvaraRadera
  3. en gång skulle jag äta fisk med en stockholmare; fjärsing. det var kul:
    08an: fjeee-sch-ing!
    jag: fjeärrs-ing!

    SvaraRadera
  4. Det är en god fisk, men den är knepig för västkustfiskarna för den har en giftig tagg och eftersom den ofta är bifångst vid annat fiske och är det lätt att få sig ett stick, taggen rycker man los med en tång och köttet påverkas inte.
    Jag blir alltid glad att höra av dig och du vet att du är hjärtligt välkommen hit. Eskil

    SvaraRadera