lördag 15 januari 2011

Platta fiskar

Lena tog sig tappert in till stan genom snöslasket via buss från översnöad hållplats och hade med sig hem vars en rödspättafilé. Nu börjar dessa bli riktigt bra, äter upp sig inför leken, vilken nog inte är någon lek, och blir fastare i köttet. Jag tänker göra ett bra päramos, vilket jag rör ner ett ägg i och så sätter jag ugnen på 225 och så lägger jag spättafilérna på en tallrik, vräker kapris, Zetas är bäst, på och lite citrussalt, några rejäla tag med pepparkvarnen. Dem tänker jag sedan rulla och ställa i en väl smord ugnsform med lite kons tomat mellan, i ena halvan, och så tänker jag göra likformade av moset och ställa i andra halvan och så får det stå sådär fem-sex minuter i ugnen och till tar vi det som blev kvar av flöjterna - om man bakar med durum blir brödet godare och håller sig längre.
Kultur: Gunter Grass Flundran är självklar. Die Butte, kära Brita var irriterad över översättningen, det skulle va en var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar