fredag 14 januari 2011

Torkade baljväxter

var i bondesamhället oerhört viktiga för överlevnaden. Så är det inte riktigt längre, men de utgör god och nyttig mat. Det man först kommer att tänka på är väl gula ärter till soppa och bruna bönor till en sötsliskig röra. När maten började tryta i slutet av vintern räddade de säkert många liv. I sydvästra Sverige lär man också ha odlat något linsliknande. Vi har numera en uppsjö av olika bönor, linser, ärter att välja mellan och nu är nog tiden att använda dem.
Nöden är, sägs det, uppfinningarnas moder. Nöd är väl lite starkt, men när backen uppför E22 i Sätaröd är slaskblaskig är det inte roligt att bära tunga matkassar så nu rensar vi frys och skafferi och, oj, så mycket det finns där. I frysen hittade jag s k jägarfärs, älg och vildsvin, och av den och lite vitlök och kons tomat gjorde jag en köttsås. I skafferiet hittade jag puylinser, vilka jag tycker är linserna nummer ett. Dem kokte jag mjuka i lättsaltat vatten. Så blandade jag såsen och linserna, och nog låter det ganska likt chili con carne. Till detta serverade jag nybakade baguetter, flöjter.

2 kommentarer:

  1. Baskokbok: bästa instruktion och inspiration vad gäller baljväxter tycker jag att man får hos Anna Bergenström. E

    SvaraRadera
  2. I senaste numret av tidskriften Vi finns en matavdelning under rubriken: Ny-gammalt käk, Revansch för bruna bönor. Tankeväckande! E

    SvaraRadera