onsdag 12 januari 2011

En faslig massa matböcker

har jag samlat på mig under åren, egentligen inga floppar men nu börjar det bli många upprepningar så jag har bestämt mig för att vara restriktiv. Om jag snubblar på något nytt och intressant kan jag dock inte hia mig.
I söndags var jag och Lena och åt lunch på fina Café Miro på Regionmuséet i Kristianstad, som serverar mat inspirerad av regionens råvaror.
Så såg jag i shopen en bok som heter Porslin & mat av Ylva Olsson och Anita Zieme, som ansvarar för mathållningen på kafét. Jag slog till direkt. Ylvas, gammal trevlig elev, del är om det man äter på och serverar ur. Spännande. Anita Zieme skriver om maten, som precis som kafét är regionalt inspirerad. Första receptet är Ramslöksoppa från Liarumsdalen, som ligger bara någon km härifrån och är sagolikt vacker. Boken ges ut av Regionmuseét.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar