torsdag 15 april 2010

jag hade tänkt mig en kokbok:



Till kycklingbenens lov, men så öppnade jag bloggen och märkte att det var friare och roligare att skriva där. Jag hade tänkt skriva om olika sätt att ta hand om den billiga, smakrika och varierbara produkten kycklingben. Jag hade tänkt mig sex avdelningar; att långsambaka i låg ugnsvärme, att baka i något högre ugnsvärme, att baka i riktigt hög ugnsvärme, att göra gryta, att göra soppa, att göra sallad.


Dock blev jag färdig med första delen och jag inbillar mig att många kan ha en del glädje av den, så jag skickar ut den, rätt avkortad.

Recepten är i huvudsak gjorda för två, av den enkla anledningen att jag mestadels lagar till älskade Lena och mig. Eftersom jag tycker om att ha tillbehör till utgår jag från att vars ett ben är lagom.



Att göra sin egen kycklingbuljong: är inte så himla svårt, men blir en bra, god bas för det som följer; dock, det finns tärningar, koncentrat ..., men så här kan man göra: Man införskaffar en hel kyckling (men som det har blivit inte från Kronfågel, det finns betydligt bättre, och att ställa människor utan arbete för att maximera vinst är ett, tyvärr inte lagmässigt, men etiskt brott) Man skär bort allt det man kan använda till annat från skrovet, sparar det för härliga ätstunder, men skrovet, det man ofta slänger, finns kvar, och det är det som ska vara basen i buljongkoket tillsammans med grönsaksskal och örter; sätt en kastrull på tokvärme, släng ner skrovet - du bör nog ha delat det i lite mindre bitar, stormkoka några minuter, sila av, du slipper skumma sedan, sätt på en kastrull med sjudande vatten, lägg dit de avspolade skrovdelarna, och så skal av alla slag. När du skalar grönsaker kan du spara, kålstockar, broccolistammar, moroten, palsternackan ... Det enklaste är att man innan man skalar tvättar noga och så lägger man skalen i vatten med lite citronjos, då håller de sig, och så silar man av och lägger i buljongkoket, där det också kan ligga lite lök och gärna en vitlöksklyfta och om du i köksfönstret har en lager så tar du ett par blad och tillsätter koket. Sjud en timme eller så, sila av, men var rädd om skrovet, för du var inte perfekt när du skar kötten från skrovet, så, du har lite restkött till en soppa, till vilken du använder en del av den eminenta buljongen.

Grunden: ugnen på 125, en ugnsform, en rejäl klick smör, som får smälta.
Det allra enklaste, och kanske det godaste, och kanske basen för det som följer, kycklingbenen läggs i det smälta smöret och så en himla massa vitlöksklyftor, en liten slatt vitt vin, för annars torkar vitlöken, den måste få suga. Ett par timmar, p g a den låga temperaturen är det inte så noga.

Varianter: Du har plockat fasta svampar, helst i en vacker skogsbacke, men de går att plocka i livsmedelsaffärer och på torgstånd, bryn dem lätt i smör och lägg dem i formen. Lite timjan och dragon, jo, det stör inte.

Små rötter, kan vara minimorötter, små majrovor, gulbetor, eller vad du har lyckan att hitta. Här föreslår jag att du lägger lite kummin i formen, och att du låter vätskan vara till hälften reducerad buljong hos godsakerna.

Med små söta tomater. Den här varianten får en något annorlunda konsistens, varör den med fördel serveras med pasta. Basilika på slutet går bra.

På en bädd av: Vårlök, purjolök, skurna i stavar, läggs som en bädd i botten av formen och så kycklingbenen ovanpå, och man kan variera med isbergssallad, fint strimlad kål, gärna savoj-, endiver och så är det bara att fundera på, mangold i trädgården? eller den underbart lättodlade svartkålen som dessutom står hela vintern, och är så vacker tillsammans med ringblommor.

1 kommentar:

  1. Alla mina corny cournsvänner, ni kan förmodligen, med ert enorma kunnande, hitta varianter, rötter torde gå

    SvaraRadera