torsdag 29 april 2010

Pesto, sort of

Lena kom hem med en fantastisk storbladig basilika, som hon hittade i ett stånd utanför Domus och när jag känner den friska doften, ja, kryddig också, tänker jag direkt: pesto, men så började jag tänka, vad har vi hemma, inga pinjenötter, inte ens valnöt, vilket fungerar utmärkt, ingen olivolja, och det är ovanligt här, så jag fick tänka vad kan det ersättas med; vi hade solrosfrön, rostade, vi hade den fantastiska avocadooljan som vi fick av vänner, så jag började mortla solrosfrön, sådär lagom, skar en vitlöksklyfta pyttesmått, som tur var hade vi en lysande parmesan, vilken jag rev en bra hög av, och så hade jag ju basilikan, som jag skar och skar och skar så tunt jag kunde (stammarna finskär jag och låter va med) och så började jag röra ihop ovanstående och därefter rörde jag omsorgsfullt ner oljan. Pasta, på bordet parmesanbiten att riva. Det blev bra. Solrosfröna gav en liten bitterhet, oljan något lite syra.

2 kommentarer:

  1. Det låter finfint gamle man. Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är fantastiskt gott, lite jobb, men vadå; ha det gott själv, från en för varje dag allt yngre

    SvaraRadera