tisdag 27 april 2010

Risi e Bisi på indiska,

sådär vid sidan, för att kunna beskriva den indiska, kommer den italienska att komma med och den kommer först, en risotto. Grunden till en risott är att man i en kastrull värmer en blandning av smör och olivolja och så smälter man långsamt fint skuren lök och lite ännu finare skuren vitlök och när det är mjukt tillsätter man risottoris, t ex arborio-, men det finns andra sorter, låter det bli glansigt och då tillsätter man (höns)buljong som man har till hands och så får det sjuda utan lock under rätt flitig omrörning, kanske får du späda med lite mer vätska och när det är mjukt men har en liten kärna med något tuggmotstång, tillsätter du tinade gröna ärter, och när du tagit det hela från värmen rör du ner lite riven ost, parmesan eller pecorino.
Anledningen till att jag kom att tänka på ett indiskt alternativ var att vi missat att skaffa hem risottoris, men hade basmatiris. I princip gjorde jag likadant som med den italienska förlagan, men lät lite curry sjuda med löken. Sedan gjorde jag likadant med riset som ovan, spädde med buljong som ovan, men hoppade över osten. Basmati mjuknar lite snabbare än risottoris. Pannstekt kycklingfilé är inte dumt till.

7 kommentarer:

  1. Hej Eskil! Jag läser din blogg med stor behållning! Kom just att tänka på en sak, liksom lite för det indiska temat. Men eftersom jag är poet och ofta bygger resonemang på ordlikheter läste jag såklart in ett indonesiskt tema istället. Åt en gång en väldigt god tomatchutney, har du någon aning om hur man gör sådan?
    Kram, Karl (Larsson)

    SvaraRadera
  2. Hej Karl! Så roligt att höra av dig. Indonesisk, ja varför inte. Har du hum om hur man skulle kunna åstadkomma den? Skicka i så fall gärna en hint till den här adressen. Snart är det sommar. När du har vägarna förbi är du mycket välkommen att sitta under lönnen.

    SvaraRadera
  3. Det finns enormt många idéer om tomatchutney. En som jag tycker blir bra, ganska het, är att börja med att sjuda fint skuren lök och rätt ordentligt mycket vitlök och så mycket chili man törs, så curry, lite russin,en gnutta salt,i en god vinäger, så konserverade tomater och så smakar man om det behövs mer av någon av ovanstående, så kokar man till marmeladkonsistens. Lycka till! Håller sig länge i kylen i väldiskade burkar.

    SvaraRadera
  4. Märkte du att jag hade glömt stoempen bland mosen, men den finns ju nedan

    SvaraRadera
  5. PS, Karl! Det behövs lite socker också, för spännande smakbrytning och konservering, sådär en msk i förhållande till restens dl.

    SvaraRadera
  6. Ah! Låter bra! Den jag åt var nog på färska tomater, men med chili absolut. Kanske nån mild lök också... Jag kommer gärna förbi i sommar! K.

    SvaraRadera
  7. Färska tomater; man kan göra en slags chutneysallad, skära färska tomater riktigt fint, kanske skålla och skala och kärna ur först (jag brukar göra en pastasås så, lite fint skuren sommarlök, lite ännu finare skuren färsk vitlök, mängder av basilika, salt, peppar, olivolja),och till den färska chutneyn sedan ta ungefär samma ingredienser som till mitt förslag ovan, om man vill ha sparchutney måste man skålla och hela köret och sedan koka en stund. Du är efterlängtad.

    SvaraRadera