fredag 30 april 2010

Valborgsmäss

är väl festen som inleder försommaren här i Skåne. Nu på fm regnar det rätt kraftigt över Sätaröd, vilket gläder mig för i går kom de sista potatisarna i jorden. P g a vårförkylning har det gått sakta. Nu blir de vattnade.
Walpurgis night på engelska och genitivformen tyder på att firandet fanns i gammal germansk tradition, gissning, i och för sig, men jag tycker mig minnas att V firas också i början av Goethes Faust.
Lax eller kyckling är väl traditionell valborgsmat. Vi ska ha en variant. Jag skär köttet från en regnbåge från benet, men tar inte bort skinnet. I panna steker jag filéerna med skinnet neråt i smör i panna tills ovansidan är bara lätt rosa, vänder inte. Köttsidan saltar och pepprar man och timjan och/eller dragon stör inte alls.
Till detta ska vi ha pesto, sort of (se nedan), gurksallad: jag börjar med att skära så mycket chile som jag törs, gärna röd för färgens skull, flingsalt, några droppar citron - löser saltet - en nypa persilja, så tärnar jag gurka, helst ska det vara de små fasta som brukar finnas i invandrarbutiker, men man kan använda vanlig slanggurka, men bör då dra bort kärnorna med en tesked, några slattar avocadoolja, och sedan är det klart att stå och dra några timmar, rör runt då och då. Kokt cypriotisk potatis.

1 kommentar:

  1. Stekmetoden går att använda till att alla inte alltför stora feta fiskar, röding, bäcköring (lyckost), laxstjärt, lite större sill (strömming), makrill

    SvaraRadera