lördag 13 november 2010

dagens frukost 141110

Jag har en trevlig vana (ovana?), att gå upp och kura gryning, vilket är lite bekvämare nu på mörka hösten. Det är egentligen likadant varje morgon, jag börjar skönja åsträdens konturer, det ljusnar något i öster. Jag har en kopp nymalet, nypressat kaffe, tar några nästan för heta klunkar, ja, och så skammen, ciggen, uppför backen och hämtar tidningen, gör en pamuksk frukost, oliver, feta, gott ljust bröd, men inte för ljust. Jag har kommit fram till det kanske inte optimala men lämpliga - Batonger, eller flöjter, som de brukar kallas, bakade på bara vanligt vetemjöl är godast första dagen, men fnösketorra nästa morgon. Numera gör jag så att jag häller 3 dl vätska i den odiskade bunken, och så grahamsmjöl så att det täcker ytan, så får det står någon timme innan jag smular ner enypa jäst och så får det stå någon timme till tills det dubblar. Då tillsätter jag approxomativt hälften durumvete och hälften vanligt vetemjöl (alla mjölsorterna är naturligtvis ekologiska) utan det blir för fast och så knådar jag och knådar, vilket är hemligheten bakom ett gott bröd och så får det jäsa någon timme till och så sätter jag ugnen på 225, välter upp degen på mjölat bakbord, men knådar inte igen - det har jag ju redan gjort, plåten ska stå i ugnen och bli varm, på den stjälper jag upp degen och så gräddar jag tills ytan är härligt ljust brun. Det brödet är gott också vid gryningskurandet dagen efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar