fredag 12 november 2010

Långsambakad älgstek

också vilt finns ju lätt, nåja, tillgängligt nu. Idag ska jag långsambaka en älgstek till Lena och mig. Det är en fantastisk och härligt bekväm metod att laga stek. Dessutom passar den till något mindre stekar för något mindre sällskap. (Ändå brukar det bli kvar att skära i tunna skivor nästa dag. Du ställer ugnen på 125, smörjer en ugnsfast form rätt rejält, lägger steken mitt i formen - naturligtvis går det bra med ren, kalv, ...- Lägg gärna steken på några enbär och lite timjan. Nu kan den stå länge, länge medan du sysslar med annat.
Dagens tillbehör ville jag inte ha i rubriken för det finns fördomar mot brysselkål (Hej Karl! Äter man brysselkål i Bryssel?) fördomarna beror på att brysselkål kan uppfattas som bitter, och särskilt om man har kokat den. Jag tänker lägga de små gulliga huvudena runt steken den sista halvtimmen. Då blir de milda och fina. Gärna lite vitt vin runt om. Potatis, kokt, att sopa upp den goda skyn med.

3 kommentarer:

  1. Ja Eskil man äter brysselkål här! Åtminstone ser jag dem ganska ofta på marknaderna. Man kan faktiskt steka en bit kött och bara ha brysselkål till + dijon senap. Supergott och enkelt. Ett annat tips är att köpa grönkål, koka någon minut i saltat vatten och sedan kasta runt i lite smör. Supergott! Jag gjorde det till kroppkakor (som ju faktiskt är väldigt enkelt att laga... allt annat är myt!) Kul att läsa bloggen igen! K.

    SvaraRadera
  2. Errr... jag brukar kunna variera mina "supergott" lite. Känns inte helt rätt att använda det två gånger i en kort text så här. Speciellt inte till en svensklärare. Jag skyller på att det är sent.

    SvaraRadera
  3. Oj, först för att höra av dig, men också för dina stilistiska dubier; är det supergott så är det supergott, ibland dubbelt upp. Eskil

    SvaraRadera