onsdag 17 november 2010

Till kycklinbenens lov; nedlagt projekt

Jag hade planer att skriva en kokbok med titeln Till kycklingbenens lov (en lite rolig parentes: idén till titeln fick jag från Mario Vargas Lllosas lekfulla Till styvmoderns lov)
Kycklingben är en fantastisk råvara, billig, läcker och, inbillar jag mig, nyttig. Jag hade tänkt visa på olika tillagningsmetoder varav den viktigaste var att baka benen långsamt i ugn. Grunden skulle vara att smörja en ugnsform väl och sedan lägga kycklingben i den. Det första receptet skulle bli att omringa den med vitlöksklyftor och sedan hålla på en bottenslatt vätska, gärna vitt vin, och detta tänkte jag mig skulle vara ett grundrecept till vilket man kan tillsätta små rotfrukter eller större i bitar eller svamp eller ... Det hela är enkelt, ugnen på 120 och sedan får det i princip sköta sig självt några timmar, kanske en liten ösning då och då. När benen släpper lätt från benen är det klart.

3 kommentarer:

  1. Troligen är det köttet som ska släppa.

    SvaraRadera
  2. Ja jag tänkte väl det, men vågade inte riktigt påpeka... Karl

    SvaraRadera
  3. Jag har märkt att ibland är tanken snabbare än fingrarna och då slinter det, men prova metoden, skulle tro att fina brysselkålshuvuden skulle platsa, men varför inte grönkål, kortare tid då. Jag blev inspirerad av ditt grönkålssätt. Eskil

    SvaraRadera