torsdag 25 mars 2010

inte soppa torsk utan torsksoppa

"...En februaridag, då det led mot skymningen, kom Torarin åkande på vägen, som från Kungshäll ledde upp mot Solberga socken. Det var alldeles ödsligt och folktomt på vägen, men Torarin behövde inte därför hålla sig tyst. Han hade bredvid sig på lasset en fullgod vän, med vilken han kunde språka. Det var en liten svart hund med yvig päls, som Torarin kallade Grim. Han låg mestadels stilla med huvudet nedtryckt mellan benen och bara blinkade åt allt, vad husbonden sade. Men om han fick höra något, som inte behagade honom, så reste han sig upp på lasset, satte nosen i vädret och tjöt värre än en ulv ..."
Torarin kör runt på bohusländska landsbygden och säljer fisk. Torarin föreslår Grim att de ska åka till Solberga prästgård, varpå hunden reser sig och tjuter värre än en ulv. Läsaren anar oråd och det visar sig vara en riktig aning. Mer berättar jag inte för Selma Lagerlöfs Herr Arnes penning är en spänningsberättelse, en mycket bra sådan. Du kan googla fram hela texten eller låna på biblioteket. Det är värt den lilla mödan.
Säkert hade Torarin torsk, på den tiden stapelvara, på vagnsflaket, och säkert gjorde hans köpare soppa på slaksidorna.Att soppa var tradition i de trakterna kan man ana t ex genom Taubes fisksoppesång, fast, han hade nog varit i Provence också.
Vi åt räkor med aioli till lunch. Av skalen, tillsammans med någon cm chile, några lökringar och en vitlöksklyfta kokade jag en buljong - tyvärr hade jag ingen fänkål hemma.
När man köper torskfilé - var noga med var den är fiskad, för torsk är ingen stapelvara längre - får man tillsammans den tjocka stadiga delen en mycket tunnare del, svårt att kombinera, men att skära loss slaksidan för att använda den i soppa är utmärkt. Det är bra att lättrimma den någon timme, för den ska knappt dyka ner i buljongen innan soppan ska ätas.
Smält smör i en kastrull, släng i en liten näve fint skuren lök, som ska mjukas men inte brynas. Om du har kvar lite saffran från julbaket passar den utmärkt här och nu. När löken är mjuk häller du räkbuljongen, silad, i kastrullen och några msk krossade tomater. Du sjuder tio minuter. Och så tar du de sockerbitsstortskurna torskbitarna och lägger i soppan, sjuder någon minut. Om du fick räkor över vid lunchen skämmer det inte det minsta att lägga dit dem samtidigt. Bröd, typ baguette. Blev det lite aioli över? Klicka lite på soppan i tallriken.

3 kommentarer:

  1. Det går lätt att hitta Evert Taubes fisksoppa, ur Möten i monsunen, på Google,sök på Evert Taubes fisksoppa

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag kanske måste läsa Herr Arnes..., är det så? Är den bra? Tror att jag kan betrakta mig som rätt obildad på Selma Lagerlöf, tyvärr. Men har gillat det mesta jag läst av henne. (och det är ju Bohuslän, även om jag rör mig vidare därifrån)

    SvaraRadera
  3. Kära Elin! Vår viktiga vän, tyvärr nu borta, Brita Brolin, ägnade en stor del av sina sista år åt Lagerlöf, och var glad att det var en återupptäkt, jo, för för den som har placerat en så genomgripande roman i Bohuslän tror jag att det är en spännande upplevelse att läsa HAP, och det skulle nog, därefter vara spännande att se Stillers filmatisering, särskilt slutscenen

    SvaraRadera