tisdag 12 april 2011

Att minnas barndomen; Petter Bergman

"Barndomens gator vet man aldrig vad/ de heter; bara vart de går. Ett namn/ eller ett tecken är doftlösa: man/ förnimmer inte känseln av ett ord,/ men väggen till ett stenhus river upp/ små sår, så små att man först inte/ tänker på dem./ Som barn och långt upp i vuxen ålder älskade jag köttbullar med lingonsylt och brunsås. Jag tycker förtfarande om köttbullar men omgivningen har förändrats och de behöver inte innehålla fläsk- eller blandfärs, gärna vilt-. Vi brukar ha en påse skorpor för snabb och bekväm frukost. Det blir smulor kvar i botten på påsen. Blöt smulorna i mjölk eller vatten. Skär lök finfint, smält i smör och blanda ner i skorpblandningen. Krydda. Och så färsen. Rulla små bullar och stek i smör. Jag tycker fortfarande om lingon, men inte sötman så jag lägger osötade lingon på tallriken. Gräddsås. Kokt potatis.

2 kommentarer:

  1. Stekt svamp i såsen. En sommar hyrde vi en stuga på Tjurkö, en vacker ö utanför Karlskorna med mycket törnrosor. En dag när jag var ute och cyklade såg jag ett gult fält. Det var kantareller. Jag cyklade snabbt till den lilla butiken, dels för att köpa färs, men också för att ha en kasse att plocka svampen i. E

    SvaraRadera
  2. Det går naturligtvis bra med köpesvamp också. E

    SvaraRadera