måndag 28 mars 2011

Äpple och gris, nästan repris

I dag blir det lite långsökt, men den här dikten tycker jag så mycket om och många kära före detta elever kommer att känna igen den. Sappho (o. 600 f. Kr.) Här kring källans sorlande våg en vindils svala viskning drar genom apelkronan, och från bladens sövande prassel duggar över oss dvalan. Äpple och gris är en lysande kombination. Morsan var fantastisk på att laga fläskkotlett och vi fick äpplamos till. Moset tycker jag inte om längre, men jag gjorde det då. Oj, så mycket mos som gjordes i mjölnarbostaden. Äpplamos ja, men framför allt, tyckte jag, drottningsylten, blåbär och hallon, till plättar. Vi gick från sommarstugan upp i skogen och plockade bären. Det var ett stort ögonblick när vi hade plockat så mycket att det inte plingade mot hinkbottnen. I en panna smälter du lökringar och äppelringar - timjan, javisst - I den andra pannan bryner du försiktigt skivor av fläskfilé, vilka när de är vackert bruna, men absolut inte överstekta, för det kan bli väldigt torrt, lägger hos lök och äpple, en slatt grädde, kokt potatis. E

4 kommentarer:

  1. Här kring källans sorlande våg en vindils
    svala viskning drar genom apelkronan,
    och från bladens sövande prassel duggar
    över oss dvalan.

    Man kan göra ung samma sak med skinkfärs, mycket lök i, ägg och lite grädde och så steka i smör. Tänkte laga det igår, då gick strömmen. Det blev knäckebröd med ost. Men färsen är kvär och smakerna mognar, så det får bli ikväll. Potatis- och kålrabbimos till. E

    SvaraRadera
  2. Kära Eskil!
    Väldigt inspirerande att läsa dina recept! Sedan i somras käkar jag vegetariskt, förutom en firre då och då. Tips på vad man kan ersätta fläskkotletten med?
    Just renskrivit en dikt, som förmodligen skall vara med i Glimåkra Skrivarlinjes antologi, som snart kommer gå i tryck. Har du lust att köpa ett ex? De kostar sextio spänn och jag deltar på fem sidor.

    Ber om ursäkt för att jag inte svarat på ditt brev, har och har haft fullt upp. Tack ändå för feedbacken du gav på mina texter,uppskattas! Jag skall skriva om när tiden finns.

    Börjar förstå vad skrivandet handlar om nu. Att det kräver otroligt mycket jobb och att det är roligt när man väl är inne i det.
    Har även beslutat mig för att lagom till skolan slutar i juni, ta en paus från studierna och göra något annat, för att vid sidan av skriva på det egna och skapa i min egen takt.
    Hur har du det?
    Nu skall jag fortsätta renskriva, ta hand om dig! Vi skrivs!
    /Frida

    SvaraRadera
  3. Oj, Frida, så glad jag blir för din kommentar. Du andas optimism. Ja, antologin vill jag gärna köpa.
    Vad gäller maten: jag skulle föreslå en skiva haloumi eller ett par eller kanske lite aubergine.
    Lev väl! Eskil

    SvaraRadera
  4. PS Frida! Haloumi är en ganska mild ost som passar väldigt bra att steka eller ännu hellre grilla i grillpanna. DS

    SvaraRadera