måndag 28 mars 2011

Fiskefärd; Karl Vennberg

Stärkt av några droppar Aalborgs skakar jag mig fri från morgontröttheten som hakat fast vid pannans lober och blandar sand i ögonvätskan. Visst har en fiskefärd i tidig timme sitt behag: glida ut med sakta årtag, vänta på att vind ska vakna till och riva dimman loss ur strandens granar; pröva dragens glans mot vattnets ton och ljusets skärpa, försöka lista ut om koppar, mässing eller krom kan locka; kryssa över stengrund, svära över bottennappen, kasta spöna överbord och ro tillbaka, lirka upp de drag som fastnat, räta till triangelns krokar; och när på nytt man har sett till att blänket leker kring sin röda axel, äntligen känna nyck och ryck i spöet, släppa årorna och varligt fast med hand och nerv på helspänn lyfta in en gädda eller abborre i båten. ... (Tjena Jossen!) Gädda är gott - bästa receptet finns hos Peter Kihlgård i Koncipieringen av en gädda. Abborre är delikat, filéer helst, ordentligt byxade

2 kommentarer:

  1. atmosfären gjefvlas i dag med min dator - den står mellan ådal och ås - och mig. Diktens radbrytningar försvann, fast jag tycker dikten funkar som prosa också. Och så försvann slutet; byxad betyder att man skär mitt i filén där man kan känna benen. Jag doppar filéerna först i vispat ägg och sedan i dinkelmjöl, fullkorn, och steker sedan i smör.

    SvaraRadera
  2. nåt fel på blogger, radbrytningarna är dumma, man kan med lite tur HTML.formatera med tags. men det är knappt de funkar

    förhoppningsvis lagar dom det snart

    SvaraRadera