torsdag 24 mars 2011

Käre Karl

en av dina viktiga företrädare, hon Kerstin Ekman, har skrivit detta om att komma till något okänt, vilket inte är farligt, för man lär ju känna det och får nya erfarenheter. Det är den fantastiska första delen av Vargskinnet.

"Nej, Hillevi skrev inte ett ord om detta i boken med sammetspärmar. Inte i de svarta vaxduktshäftena heller. Men i den första, där hon egentligen hade tänkt föra utkasten till sin barnmorskekejournal, skrev hon i sitt rum på gästgivargården i Lomsjö:

lägda
hägn
Fettisdagsklobben
8-12 potatisar. Kokta kalla eller råa. Man kan också blanda.
2 kaffekoppar kornmjöl eller smulade havregryn
1 liter hvetemjöl
2 teskedar salt
7 kaffekoppar mjölk

Till det tar man:
rimsaltat fläsk, messmör eller
skirat smör

Det siktade mjölet (eller hafvregrynen) lägges i en skål tillsammans med den rifvna potatisen. Man slår på mjölk, litet efter hvart, tills man får en lagom fast deg. Formas på mjölat bakbord till en rulle som delas i jämnstora bitar. Varje klobb fylles med tärnat stekt fläsk och messmör eller bara smör och messmör och arbetas ihop så tt den blir hel och inte spricker.
Klobben kokas i lättsaltat vatten tills den flyter upp och sedan några minuter till.

6 kommentarer:

  1. Aha, kroppkakor! Det gillar jag. Däremot gillar jag inte prosa. Tycker överlag att det är för lite poesireferenser bland dina recept. Anta denna utmaning! För att ge dig tid att fundera på poesi istället på vad du ska laga så kommer jag med några rätter jag gör ganska ofta, sväng ihop dessa:

    färska vietnamesiska vårrullar (jätteenkelt)
    Putanesca (alltså tomatsås med sardeller, kapris, vitlök och kanske oliver)
    ungnsbakade rödbetor med fetaost, mangold och blåa vallmofrön (i mängder)
    hrmhrmhrm... en fisk, en hel, bara på ett galler
    pizza med en deg som har både honung och rosmarin i sig

    Ja det var väl inte så dumt?

    Cheers!

    Karl

    SvaraRadera
  2. Roligt då med poesi. Jag gjorde ju ett ganska stort projekt med Aniara. I går fick jag ett samtal från någon som ska översätta Aniaratill vietnamesiska. Han kommer hit och äter lunch och talar om sitt projekt; ska bli roligt. När kommer du?

    SvaraRadera
  3. Dessutom; poesin är sällan särskilt matinriktad, men jag har nånstans på den här bloggen en Ekelöf,

    SvaraRadera
  4. Ja just det, Aniara skrev du ju om. Jag tror ändå att det finns ganska många "receptartade" dikter, ska hålla ögonen öppna! Just nu är det ganska rörigt för mig med mycket resande, så det blir nog inte så mycket Skåne fram till i sommar, men då förhoppningsvis desto mer. Ser fram emot en middag tillsammans då! K.

    SvaraRadera
  5. Elsa Mineralhög:
    "I dag ska jag mosa oss ett päramos
    för jag tiggde nåra skrumpna hos närabos"

    Vilken gjefla rolig utmaning; dikten och maten! Lev väl! E

    SvaraRadera
  6. Du är rolig! Skriver en alldeles lysande prosa. Utmaningen! Handsken kastas tillbaka. Kommentarer tack. Puttanesca är mycket gott. Har du förresten läst Glenn Strömbergs kokbok. Där blev jag förvånad; den är mycket läsvärd. E

    SvaraRadera