torsdag 3 mars 2011

Mordets praktik, Biff Rydberg, rödbetssallad

Kan låta något makabert, men tanken slog mig när jag läste om några sidor i Kerstin Ekmans lysande skrämmande roman Mordets praktik i vilken hon brottas med ett annat av den svenska litteraturens mästerverk, Hjalmar Söderbergs Doktor Glas. I Ekmans roman söker en ung läkare kontakt med Söderberg. (Jag vill avslöja så lite som möjligt, för detta är i termens bästa betydelse en spänningsroman.) Läkaren träffar småningom Söderberg, på Rydbergs och det får mig osökt att tänka på Biff Rydberg, lyxpyttipannan - se baskokbok, men det ska vara filé, dock inte nödvändigtvis oxe; älg, lamm, ren, rådjur går bra. - Jag brukar servera den i ränder, lite gyllenstekt potatis i en rand, lite kött intill o s v. Och så mycket fint skuren, men absolut inte stekt, röd lök ovanpå.
Till detta vill jag inte ha inlagda rödbetor, utan en fräsch rödbetssallad: Du kokar rödbetor eller gul- eller polka- eller ... . Du har skurit purjo riktigt tunt, blandat den med vinäger och olja, gärna chile, saltat och pepprat, och så när betorna är riktigt, men inte sladdrigt, mjuka, skalar du dem och skär dem i skivor, vilka du blandar ner i vinägretten och rör om ordentligt, låter stå någon timme. Kummin, ja, varför inte.

3 kommentarer:

  1. "I skymningen en mycket het dag i början av juli lämnade en ung man sin kammare ... "
    "Jag har aldrig sett en sådan sommar. Rötmånadshetta sedan mitten av maj. ... "
    Det är intressant att se hur lika varandra Dostojevskijs Brott och straff och Söderbergs Doktor Glas börjar.
    Det finns fler likheter: vem har rätt att döda?

    SvaraRadera
  2. Fast Doktor Glas slapp nog den blaskiga, veckokokande kålsoppa som Raskolnikov bar in till sin kammare.
    Dock, inte alltför brynt kålsoppa - baskokboken - är gott, särskilt med viltfärsfrikadeller i.

    SvaraRadera
  3. Vem har rätt att döda är egentligen felfråga till de två romanerna. Raskolnikov mördar för att rädda sin syster, Doktor Glas för att rädda, dunkelt motiv i och för sig, Gregorius hustru. Har man rätt att döda för att rädda någon annan? Och hur stor är man själv? E

    SvaraRadera