torsdag 31 mars 2011

Hasselpollenallergiker, nordlig Pesto

Jag älskar långa ord, men inte företeelsen. Näsan rinner, ögonen rinner, ansiktet blir osnyggt rosenkindat, påsarna under ögonen växer. Jag borde såga ner vår hassel, men nänns inte, den är vacker och till hösten njuter våra ekorrar av nötterna, och därvar en stenknäck, vår papegoja. P g a ovanstående plockar jag inte nötterna, men jag inhandlar gärna och gör en pesto. Jag har en stavmixer, himla praktisk, slänger en näve nötter i den, en liten skvätt olivolja, just då mest för att det inte ska flyga nötmjöl över hela köket, sedan rejält med basilika, kör ett varv till, en vitlöksklyfta, riven parmesan eller pecorino eller Västerbotten och så olivolja så det verkligen blir en sås att äta till pastan. E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar