lördag 16 januari 2010

ugnsbakad gädda med vitlök

Esox lucius. Det är gäddans tid, eller snarare gäddfiskandets, vilket innebär att för därvar en gädda tar tiden slut. Isar bär, hål borras, angeldon apteras, bäst vad det är signalerar en knallkork och så drar man upp en vackert skimrande fisk, de röda fenorna, ur hålet. Den håller på att äta upp sig inför leken och helst ska den väga sådär ett och ett halvt kilo.
Jag har ambitionen att peta in lite kultur i matskrivandet. Naturligtvis kommer jag, uppväxt i Småland, att tänka på Nisse på Åsen och hans jakt efter gammelgäddan, Åsa-Nisse, den godhjärtade tjuvfiskaren. När en Åsa-Nissefilm visades i Ordenshuset i Vissefjärda var köerna långa.
Mest tänker jag dock på Peter Kihlgård. Under en bokfestival i Kristianstad var vi på teaterrestaurangen och hörde Kihlgård läsa den gripande avslutningen av Anvisningar till en far. Kihlgård sålde sin skiva. Jag köpte. Kihlgård sa att han tänkte gå på Harrys efter poetryslammen på Banken.
Jag hade med stor förtjusning läst Kihlgårds Koncipieringen av en gädda. På Harrys pratade vi under en härlig kväll som blev natt gädda och infångandet av gädda, och om den synnerligen läsvärde norske novellisten Kjell Askildsen. Jag berättade om mitt favoritsätt att tillaga fisken. Kihlgård log märkligt. Då kom jag ihåg att receptet var hans. (Finns i den fantastiska lilla boken.)
Gäddan är misskänd. Förmodligen är det de ypsilonformade benens fel. Kanske har det med att göra att den distinkt smakar fisk.
Mitt favoritsätt att tillaga gädda (näst efter Kihlgårds och inspirerat av det) är att filéa den, lägga filéerna i en ugnsform med rätt mycket smör, salta, peppra, strö lite fänkålsfrön över, lägga mängder av vitlöksklyftor runt, bottna med en halv cm torrt vitt vin. Hundrafemtio grader, inte för länge, sådär en halvtimme, känn efter med en gaffel när muskelskiva släpper från muskelskiva. Då är det dags att njuta fisken och vitlöken och skyn med pressad potatis. Benen? Nu går det att peta skiva för skiva, pilla bort de vackra benen och lägga dem på tallrikskanten.
Njut av Kihlgård!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar