torsdag 14 januari 2010

chicken tikka

Idag blir det Chicken Tikka. Influenserna, idéerna behöver absolut inte vara närproducerade, faktum är att jag är rädd för att den goda idén om närproducerat kan bottna för främlingsfientlighet.
Fast mest matar jag fåglar. Koltrastar översvämmar äppelträdet.
Tikka kan varieras på många, många sätt, vad som ständigt återkommer är masalakryddan, men den kan ersättas av en bra curry. Hos t ex Naturgott i Kristianstad finns ett rikt utbud av olika currysorter. I dag ska jag göra den genom att i en panna på mycket låg värme smälta lökklyftor, bitar av persiljerot (om så nära vet jag inte, men det står ekologisk på påsen och jag går på sådant), några vitlöksklyftor, curry grön ceylon, vilken är ganska amper, i smör, och sedan genom influens från Edsbyn några skvättar vitt vin, lite kons tomat, det var den som kom från Edsbyn. När det så gott som har puttrat färdigt skär jag en kycklingfile (eftersom jag oftast lagar till två är eventuella mått räknade för två, om fler, tag fram multiplikationstabellen) i cm-strimlor (detta kräver den andra ätaren, min älskade Lena), bryner dem med timjan i hasselnötsbrunt smör och slänger dem slutligen några minuter bland rotsakerna. Till detta ska det vara basmatiris, se till att synkronisera. Shit, löken är slut, jag får en vacker bussresa in till Kristianstad, där man om man råkar komma dit tittar in en stund på trevliga, vänliga Fenix.

2 kommentarer: