onsdag 20 januari 2010

kålsoppa med viltfrikadeller

när jag för ett tag sedan läste Emile Zolas roman Hallarna väntade jag mig att få läsa om löksoppa, men den enda soppan var en kålsoppa som verkade rätt slankig. Som den naturalist Zola var ägnade han sig mycket åt miljöer, inte bara i Hallarna utan också i kvarteren runt omkring, men huvudsakligen är den en roman om intrigmakeri, kanske något misogyn.
Kålsoppa är gott. Jag brukar göra så att jag i en gryta smälter gul lök och bitar av vitkål i smör tillsammans med timjan och kummin. När dessa är mjuka, men inte brynta, tillsätter jag buljong, vilt- om jag har haft ben att göra den på, annars oxtärning. Så får det sjuda en stund, innan jag formar frikadeller - se en bra baskokbok - som jag sedan sedan sjuder i lite buljong tills de har lärt sig simma. Då lägger jag dem i soppan. Då är det faktiskt klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar