måndag 25 januari 2010

grön ärtsoppa med grisläggbitar

runt femton minus i Sätaröd. Här behövs något värmande, stärkande. Jag har grisläggkokspadet kvar och lite av köttet. Gröna torkade ärter har legat i blöt över natten. Jag fiskar upp köttet ur buljongen med en hålslev, skär det i små bitar och sparar. Därefter silar jag buljongen, som har en distinkt smak av att jag hade rejält med kryddpeppar i när jag kokte läggen. I den sjuder jag sedan ärterna - börja i god tid, för eftersom ärter kan vara av olika kvalitet varierar koktiden-. I dag låter jag ca 1 msk tärnad lök och en persiljerot jag hade kvar skuren i tärningar koka med. Om det går snabbt gör det inget om det hela får vila en stund, för att sedan koka en kort stund. Då ska köttbitarna vara med. En klick creme fraiche höjer smaken. Kanske en lille en med tanke på kylan.
Vad jag har förstått är detta en baltisk rätt. Den baltiska litteraturen är alldeles för lite känd här. Ett bra sätt att få introduktion är att gå till biblioteket och bläddra i gamla nummer av tidskriften Ariel.
Mycket läsvärd är esten Jaan Kross.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar