måndag 25 januari 2010

till kycklingbenens lov, 2

en ung boy kommer från landsbygden för att vara houseboy hos Master. Han förundras över vad han får se, ett välskött kvarter. Adichies roman Half of a Yellow Sun börjar förrädiskt, lysande knep, det var så det kunde ha blivit. Det blev inte så, vilket huvuddelen av romanen, som utspelar sig i Nigeria berättar om. När den unge pojken har etablerat sig i villan: (jag har romanen bara på engelska, men engelskan är mjukt följbar, så prova,) "His aunty had told him about it. A cold barn, she said, that kept food from going off. He opened it and gasped as the cool air rushed into his face. Oranges, bread, beer, soft drinks: many things in packets and cans were arranged on different levels and, at the top, a roasted, shimmering chicken, whole but for a leg. Ugwu reached out and touched the chicken. The fridge breathed heavily in his ears. He touched the chicken again and licked his fingers before he yanked the other leg off, eating it until he had only the cracked, sucked pieces of bones left in his hand."
Det kommer att bli en del gnat om kycklingben här, eftersom jag tycker de är smakligast och mest användbara. I dag långsamstekte jag, hundratjugofem graders ugn, några timmar - det nästan bästa med den här metoden är att du kan vara ganska ungefärlig - med stora klyftor av röd lök, lite vätska i botten, vitt vin blir bäst, men vatten går och så efter någon timme lade jag dit små, ljust spräckliga squash, öste några gånger, javisst, kryddningen, lager, timjan, vitlök. Pannklyftstekt potatis i dag.
Fan, fan, fan, att jag inte köpte Thåström tidigare, men nu har jag gjort det och tänker sätta mig och njuta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar